Adverteerder bang voor sociaal netwerk

Gebrek aan controle weerhoudt adverteerders om op MySpace, Hyves en Facebook te adverteren. Ondanks de grote populariteit van deze sites. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers.

Het Amerikaanse IDC deed onderzoek naar sociale netwerken en kwam tot de conclusie dat adverteerders veel kansen laten liggen. Dit jaar halen de Amerikaanse netwerken meer dan een miljard dollar aan inkomsten, verwacht IDC. Maar, zo schrijf IDC, dat bedrag is laag, in verhouding tot de grootte van de sites, het aantal bezoekers dat ze trekken en de media-aandacht. De grootste Amerikaanse sociale netwerken zijn Facebook (30 miljoen accounts) en MySpace (100 miljoen accounts).

Hoewel sociale netwerken op verschillende manier geld kunnen verdienen, vormen advertenties de belangrijkste inkomstenbron, meent IDC. Betaalde inschrijvingen (premiums), de organisatie van evenementen of merchandise zijn voorbeelden van andere manieren om geld te verdienen aan de netwerken.

IDC signaleert dat er op de Amerikaanse netwerken relatief weinig advertenties staan. Adverteerders hebben angst voor de omgeving waarin hun advertentie terecht komt. In tegenstelling tot nieuwssites of andere online omgevingen, staat de inhoud van sociale netwerken nauwelijks ‘onder controle’. Dat vinden adverteerders eng, zegt Karsten Weide, van IDC. Advertenties zouden kunnen verschijnen naast ‘ongepaste afbeeldingen of tekst’, is het angstbeeld. Voor sociale netwerken is dit een dilemma, meent Weide. “Als ze de profielen meer gaan controleren, verliezen ze aan populariteit. En juist de populariteit is wat adverteerders in eerste instantie trekt.”

Nederland
Zijn Nederlandse adverteerders ook huiverig? Wie een kijkje neemt op Hyves, ziet een behoorlijk aantal advertenties, hoewel dat niets zegt over ‘gemiste kansen’. Emerce maakte gisteren een inschatting van jaarlijkse advertentie-inkomsten. Deze zou zo tussen de twee en vier miljoen euro per jaar liggen. Webads benadert adverteerders, maar Hyves doet dat ook zelf. Hyves maakt gebruik van profielgegevens om zo gericht mogelijke advertenties te tonen.

Iemand die heeft gemerkt dat ook Nederlandse adverteerders niet altijd even graat adverteren op een site als Hyves, is Michiel Schipperus van internetbedrijf ISM eCompany. “Wij hebben gemerkt dat adverteerders niet zo happig zijn om met hun merk op een sociaal netwerk te staan. Zij weten dan niet waar hun merknaam terecht komt. Ze zijn de controle kwijt,” zei hij eerder tegen Emerce.
bron: www.emerce.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *