Enorme groei netto mediabestedingen online display advertising

Groei ten opzicht van eerste kwartaal 2006 8,9%

IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het eerste kwartaal van 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen in dat kwartaal € 34,1 miljoen, een groei van 8,9% ten opzichte van Q1 2006 (€ 31,8 miljoen).

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange (v/h Wanadoo), MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Internet is in 2006 in 80% van alle huishoudens aanwezig. Om te internetten wordt in vrijwel alle huishoudens een PC gebruikt. Bovendien heeft 17% ook internettoegang via de mobiele telefoon, palmtop of spelcomputer.

IAB-voorzitter Marco Derksen geeft aan: “”De groei in het eerste kwartaal van 2007 is lager dan we de afgelopen twee jaar gewend waren. Toen namen de netto mediabestedingen aan online display advertising ieder kwartaal met 30% tot 40% toe. Maar dit groeicijfer is nog altijd hoog en stemt ons dan ook tevreden. De afgevlakte groei kan een gevolg zijn van een dalend aandeel in de totale netto mediabestedingen van de 21 deelnemende exploitanten. Ook de groei van het aandeel search, e-mail en andere vormen van online advertising kan van invloed zijn op deze ontwikkeling.

De sterkste stijging van de netto mediabestedingen vond plaats in de sector horeca, toerisme en recreatie” met een aandeel van 13,3% (Q1 2006: 9,3%). Andere branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in Q1 2007 zijn de media (aandeel van 15,2%, was 17,7%), financiële dienstverlening (13,5%, was 14,5%) en telecom/ICT (12,2%, was 13,9%). Derksen: Als je deze aandelen vergelijkt met één, twee jaar geleden, dan zie je dat de spreiding aan het nivelleren is. De ‘kleinere’ branches zoals de overheid, transportmiddelen en lichaamsverzorging kruipen langzamerhand dichterbij de grotere branches. Dat is eenpositieve ontwikkeling want het laat zien dat ook deze branches online advertising aan het omarmen zijn.”

De online advertentiebestedingen naar advertentiesoort zagen er bij de exploitanten over het eerste kwartaal van 2007 als volgt uit: 57,8% kwam tot stand door banners, buttons en skyscrapers (Q1 2006: 52,1%), 23,8% door contentintegratie (Q1 2006: 28%), 8,2% door e-mail (Q1 2006: 8,6%), 6,1% door pop-ups, popunders en interstitials (Q1 2006: 4,8%), 3,3% door barters (Q1 2006: 3,7%) en 0,8% door search (Q1 2006: 2,9%).

(bron: www.iab.nl)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *