Google AdWords verandert algoritme voor topposities

Vaak vragen klanten me of ik er voor kan zorgen dat hun advertenties in de gele balk verschijnen, bovenaan de natuurlijke zoekresultaten. Logisch, want onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaatsen de meeste bezoekers opleveren. Nu kondigt Google op hun officiële blog aan dat het algoritme dat deze topposities bepaald zal worden gewijzigd. Dat is beter voor de adverteerder, claimt Google, maar het lijkt mij vooral goed voor hun eigen inkomsten.

Ik laat even in het midden of het met een vastgesteld dagbudget wel verstandig is om altijd de nummer 1 positie te beogen. Het is mogelijk dat een lagere positie zorgt voor meer conversies. Maar goed, dat moet je geval per geval bekijken.

Op dit moment hangt de positionering af van de kwaliteitsscore van de advertentiecampagne en de eigenlijke cost-per-click. Dat betekent dat je je theoretisch niet naar de top kan bieden. Een goed gestructureerde campagne die ten volle de mogelijkheden van AdWords gebruikt, kan dus betere resultaten leveren met minder budget. En dat is nu net de sterkte van professioneel pay-per-click beheer.

Binnen een tweetal weken wordt het algoritme echter aangepast zodat niet langer de CPC meetelt, maar wel het maximum bod. De kwaliteitsscore blijft doorslaggevend, aldus Google, maar de adverteerder zal met het maximum bod een grotere invloed kunnen uitoefenen op de positie.

Het resultaat is dat Google (weeral) stijgende advertentiekosten in de hand werkt, weliswaar sluw verpakt in “meer controle”.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *