Google koopt DoubleClick

The New York Times en Reuters hebben zojuist bekend gemaakt, dat zoek- en reclamegigant Google overeenstemming bereikt heeft met private equity bedrijven Hellman & Friedman en JMI Equity over de aankoop van internetreclamenetwerk DoubleClick voor $3,1 miljard dollar in cash (€ 2,3 mrd). Ook Microsoft, Yahoo en AOL (één van de grootste klanten van DoubleClick) waren in de race om de leverancier van technologie om banners te plaatsen over te nemen. Hiermee wordt maar weer bevestigd, dat Google momenteel alles wint waar het op bied.

DoubleClick, opgericht in 1996, helpt uitgevers, bureaus en adverteerders bij het managen en inzetten van on- en offline media. Het bedrijf is wereldwijd marktleider en serveert meer dan 80 miljard advertenties per maand wereldwijd met behulp van meer dan 130 adservers over de hele wereld. De meetmethode van DoubleClick is ge-audit door PriceWaterhouseCoopers.

Nadat het bedrijf een korte tijd aan de Amerikaanse NASDAQ stond genoteerd werd DoubleClick in april 2005 voor 1,1 miljard dollar van de beurs gehaald door de twee private equity bedrijven Hellman & Friedman en JMI Equity. DoubleClick nam in maart 2006 haar branchegenoot Falk AG over. Met de aankoop verstevigt Google haar positie op de online advertentiemarkt, naast search en contextuele advertenties, nu ook op het gebied van display ads. De zoekmachine gigant kan het zich nu volledig gaan richten op de expansie in print, radio, video, mobiel en de tv markt.

(bron: www.marketingfacts.nl)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *