Hyves met RSS, kroegen en meer ‘import’ van content

Hyves maakt belangrijke slagen met de webprofielen, onder meer voor de horeca, op weg naar 2008, het jaar van de beoogde mobiele opmars. De profielensite draait dit jaar break-even door slimme targeting van de beeldadvertenties.

Wederom een spannende ‘pizzanacht’ voor het inmiddels tot 35 medewerkers gegroeide Hyves-team aan de Herengracht in Amsterdam. Onder leiding van technisch directeur, mede-oprichter en allereerste Hyver in september 2004 Koen Kam vond vannacht een majeure operatie plaats: de overgang naar een vernieuwde Hyves met nieuwe content en wederom een vernieuwd platform.

Niet internationaler

“Het is een verbetering van het huidige platform, met optimalisaties voor
meer capaciteit en nieuwe functionaliteit”, zegt Raymond Spanjar (30), die door de collega-oprichters Kam (39) en Floris Rost van Tonningen (30) als woordvoerder naar voren wordt geschoven. Kam toog weer snel aan het werk in de kelder van het prachtige grachtenpand toen we Hyves gistermiddag bezochten. Al laat hij via zijn Hyves-profiel weten nog een zware systeembeheerder te zoeken voor het inmiddels ruim 750 machines tellende Linux-serverpark.

Als alles gelukt is vannacht dan kijken we naar een Hyves die weer wat sneller is, geen overbodige luxe. Spanjar: “Het was al een stuk verbeterd maar de groei overweldigde ons. In maart 2007 dachten we voor een jaar lang klaar te zijn met een sprong naar capaciteit voor 1 miljard pageviews per maand, maar daar zaten we een maand later al aan.”

En het groeit maar door, volgens Spanjar met 10.000 profielen per dag. Met deze duizelingwekkende groei van 300.000 profielen per maand zit Hyves nu op een kleine vier miljoen profielen in totaal. Daarvan zijn er drie miljoen begonnen in Nederland, goed voor een kleine 20 procent van de bevolking. Van de rest zijn er 500.000 in Zuid-Amerika aangemaakt, met het zwaartepunt in Peru.

“De internationalisatie ging in het begin hard, maar hebben we moeten remmen omdat we de groei in Nederland niet aan konden. “, bekent Spanjar, die in een boeiend interview met Intermediair liet weten belangstelling voor Bach en Herman Hesse te paren aan interesse voor Braziliaanse tonen en poker, en zonder auto door het leven te gaan.

In mei 2007 was Hyves volgens de Stir de nummer 3 site qua bereik in Nederland met 19 procent achter Startpagina en Marktplaats en nummer 6 qua aantal bezoeken met 31 miljoen. In juni was Hyves niet meer zelfstandig in de cijfers opgenomen, maar volgens Stir-baas Peter Wiegman in categoriedoelgroepen van Webads.

Horeca nieuw speerpunt

De vernieuwing brengt een belangrijke strategische optie bij Hyves: de introductie van Hyvesgroepen in de horeca: ‘Elk café of elke club kan nu zijn eigen groep beginnen en Hyvers die er vaak of soms verpozen kunnen zich er virtueel voegen. Daar komt later de functie bij om je bekend te maken zodra je in die gelegenheid bent zodat je vrienden dat weten”, legt Spanjar uit.

Deze functie is min of meer bekend van Twitter, maar Hyves biedt die al langer, in beperkte vorm. Spanjar: “De Twitter-functionaliteit van een presence communiceren was er bij Hyves al vanaf de start in de vorm van de WieWatWaar: waar ben je en wat doe je. Daar is nu ook een RSS-feed van. ”

De functie stond zelfs centraal bij de oprichting van Hyves, en is volgens Spanjar één van de populairste onderdelen. “Twitter als stand alone dienst en met de mash up mogelijkheden spreekt bloggers aan.”

Hyves begint nu met RSS-feeds van publieke content van Hyvers, dus met meldingen van nieuwe foto’s en postings op blogs. Dit wordt de komende tijd uitgebreid met feeds van ondermeer Hyvesgroepen en van WieWatWaar, dat daarvoor qua mash up mogelijkheden of mogelijkheden voor integratie met andere sites meer in de richting van Twitter komt.

Al maanden break-even

Een derde vernieuwing, voor de meeste Hyvers wellicht het meest attractief, is een geheel nieuwe ‘foto organizer’, waarmee gebruikers hun foto’s makkelijk kunnen sorteren en bewerken met ‘drag & drop’ (‘sleur en pleur‘). Ook komt Hyves zelf met een importtool voor Flickr-foto’s, iets dat al ‘ondergronds’ werd aangeboden. Spanjar: “Dit wordt alleen nog niet op grote schaal gebruikt en nu wij het zelf aanbieden wordt het een stuk makkelijker.”

Volgens criticasters is Hyves ook toe aan een nieuwe vormgeving. Daar ligt men aan de Herengracht echter nog niet wakker van, al gaan de gedachten er wel naar uit: “We kijken hier wel naar. We overwegen ook een optie waarin Hyvers zelf de site opnieuw vormgeven en iedereen kan kiezen uit verschillende ontwerpen.”

De vraag speelt ook steeds weer waar Hyves toch het geld vandaan haalt, ook al staan investerders wellicht te dringen. Met 35 man (m/v) personeel en zo’n serverpark komen de kosten toch op zo’n drie miljoen euro per jaar. Spanjar: “We draaien sinds begin dit jaar break-even.”

Dat is alleen al door de reclame op de site, geleverd door Webads en eigen verkoop. Volgens Spanjar valt die niet op in storende zin: “Met ‘targeten’ lopen de inkomsten op, met een doelgroep met één kenmerk als 50 procent en met twee kenmerken met zo’n 70 procent. Dat telt snel op. Zo kunnen we de kosten bepalen en houden we het aantal advertenties erg beperkt voor gebruikers.”

De vraag wanneer en door wie Hyves wordt overgenomen laten we nu maar eens achterwege. Hyves is op zoek naar nieuwe kantoorruimte, bij voorkeur weer in de binnenstad, op fietsafstand voor de meeste medewerkers. Spanjar: “Je moet er toch niet aan denken naar zo’n zielloze kantoorkolos in Zuid-Oost te moeten verhuizen …”

bron: www.emerce.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *