Internet is niet voor tv ontworpen

“Internet niet klaar voor televisie”

Internet en televisie, het is niet al goud dat blinkt. Zoekmachinereus Google en andere verschillende internetmaatschappijen zien het internet lijden onder de tv-hype. Zelfs de sterkste netwerken zouden de massa dataverkeer die hierrmee gepaard gaat niet aankunnen.

De zoekgigant is van mening dat het internet niet ontworpen is voor tv-toepassingen en niet in staat zou zijn mee te schalen met de toenemende vraag naar bandbreedte. Dat staat te lezen op de website van onze collega’s van Tweakers. Vincent Dureau, die bij Google verantwoordelijk is voor tv-technologie, zei op het Cable Europe Congress dat zelfs de infrastructuur van zijn werkgever niet in staat zal blijken de kwaliteit te leveren die consumenten verwachten.

Duco Sickinge van Telenet stelde aan de andere kant blij te zijn te horen dat zelfs Google moest toegeven niet in staat te zijn aan de vraag naar bandbreedte te voldoen. Veel kabel-tv-maatschappijen vreesden namelijk hun omzet in rook op te zullen zien gaan toen Google en andere internetbedrijven zich op de iptv-markt gingen begeven. Ook ceo Richard Alden van de Spaanse kabelaar ONO benadrukt dat er tamelijk grote investeringen nodig zijn, alleen maar om de kwaliteit op constant niveau te houden.

Het analistenbureau Canalys liet inmiddels weten dat Europa wereldwijd aan de top staat met zijn aantal iptv-abonnees. West-Europa zou tweederde van het wereldwijde aantal iptv-abonnees voor zijn rekening nemen, terwijl deze markt met zijn 3,6 miljoen gebruikers goed is voor een jaarlijkse omzet van een miljard dollar. Vice-president Alessandra Fitzpatrick van Canalys beaamde dat iptv-netwerken zeer binnenkort de meest complexe en veeleisende netwerken zullen zijn die ooit bestaan hebben. Europa is er door forse investeringen in geslaagd de top van deze sector te bereiken, maar serviceproviders zullen zich snel moeten aanpassen om deze positie vast te houden.

Volgens Canalys zijn PCCW, France Telecom en Free Telecom de grootste spelers op de markt, met respectievelijk 18,2 procent, 16,8 procent en 14 procent van de markt in handen. Azië, dat vaak een voorloper is op it-gebied, wordt beschouwd als de grootste potentiële groeimarkt voor iptv, terwijl in Noord-Amerika AT&T en Verizon druk bezig zijn met de uitbouw van hun iptv-netwerken.

Bron: nl.datanews.be

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *