De mobiele telefoon of smartphone is niet meer alleen een communicatiemiddel. Het is een sociaal hulpmiddel waarmee we uitdrukking geven aan onze identiteit, ons zelf het gevoel geven erbij te horen, de sociale klasse en status aangeven, maar ook om te communiceren met de werkelijke en digitale wereld om ons heen.

De levensstijl om overal en altijd bereikbaar te zijn stelt zware eisen aan merken en adverteerders, die nu met de consument moeten communiceren zoals deze dat wenst.

Het is niet langer voldoende om een 60 seconden durend reclamespotje te maken. De merken moeten gehoor geven aan de consument en deelnemen aan deze persoonlijke individuele conversatie.

Deze ontwikkeling creëert mogelijkheden voor vernieuwende ondernemingen om nieuwe commerciële kansen en inkomstenbronnen te verwerven door uitbreiding van hun reclameactiviteiten naar de mobiele telefoon van hun doelgroep.

Voor en nadelen Mobiele marketing
De definitie van Mobiele Marketing is: Mobiele marketing is een verzamelnaam voor marketingtoepassingen die gebruik maken van draadloze toepassingen.

De potentiële markt
In 1997 waren er 297 miljoen gebruikers van mobiele telefoons. Nu een kleine 10 jaar later zijn dat er wereldwijd ca. 1.8 miljard. Er wordt de aankomende 5 jaar nog een verdubbeling van dit aantal verwacht naar 3.6 miljard gebruikers.Europa voert daarbij de boventoon met een penetratie van 96%, gevolgd door Japan en Amerika met resp. 79% en 64%. Naast spraak is SMS het meest gebruikt (in 2005 wereldwijd 670 miljard berichten met een voorspelde groei naar 2.6 biljoen in 2007), op grote afstand gevolgd door MMS en Internet.Eindelijk is er een consumenten studie geweest over de acceptatie van Mobile Marketing. Weliswaar in Finland, maar geeft wel heel goed weer waar we staan. En nog belangrijker geeft wat mij betreft ook aan, dat mobile marketing een zeer grote potentie voor de marketeers geeft. Wanneer ik het aantal inzendingen in de categorie van Mobile van de Spinawards bekijk dan kunnen de marketeers in Nederland nog veel winnen met een tot op heden onderbelicht communicatie hulpmiddel.

Uit deze Finse Studie komen als belangrijkste resultaten naar voren dat: 1. 70% van de consumenten ontvingen de afgelopen maand commerciële berichten via SMS. 2. 50% van de respondenten bestelden logo’s, ringtones of participeerden in SMS Sweapstakes in de afgelopen 6 maanden. 3. ca. 33% van de ondervraagden nam deel aan een TV quiz met hun mobiele telefoon. 4. 10% van de ondervraagden gaf aan, dat zij als gevolg van een ontvangen SMS een aankoop hadden gedaan.

Een aantal voordelen van Mobiele Marketing zijn:

– Grote merkbeleving van de consument.
– Naamsbekendheid van het bedrijf.
– Imagoverbetering van het bedrijf.
– Entertainment voor de consument.
– Groot bereik van consumenten, ze hebben het mobieltje altijd wel bij zich.
– Het is niet duur.