Online adverteren

De laatste jaren heeft online adverteren een enorme vlucht gemaakt. Waar bedrijven tot een tiental jaar geleden nog gebruik maakten van radio, televisie en krant is internet nu niet meer weg te slaan. Steeds meer bedrijven overwegen om online te gaan adverteren. Voordat u met online adverteren begint is het verstandig om u te verdiepen in de voordelen en nadelen van online adverteren. Hieronder staan een aantal van deze voordelen en nadelen beschreven.

Lage kosten

Bij het online adverteren kunt u een erg grote afzetmarkt bereiken. In tegenstelling tot wat sommigen denken, hoeven de kosten voor deze grote afzetmarkt niet hoog te zijn. Vergeleken met traditionele media, waaronder televisie, is online adverteren in de meeste gevallen goedkoper. Het plaatsen van advertenties op internet kan zo goedkoop zijn als 10 euro per maand. Deze prijs is echter vaak afhankelijk van het aantal bezoekers op uw advertentie.

Bij sommige programma’s betaalt u per click op uw advertentie een bepaald bedrag. Hierbij kunt u zelf aangeven hoeveel geld u in een maand aan uw advertenties wilt besteden. Wanneer dit bedrag bereikt is, wordt de advertentie van internet gehaald, u hoeft dan niet meer te betalen dan de limiet die u zelf gesteld hebt.

Presentatie

Bepaalde producten of doelgroepen zijn interessant om voor te adverteren op internet. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die veel tijd besteden achter de computer, maar bijvoorbeeld ook studenten. Wanneer u producten aanbiedt die niet plaatsgebonden zijn is het  verstandig om online te adverteren. Met niet plaatsgebonden producten worden voorwerpen of diensten bedoelt waarvoor de consument het huis niet uit hoeft. Voorbeelden hiervan zijn e-boeken, software en boeken.  Producten zoals kleren of schoenen zijn meer plaatsgebonden, consumenten willen deze producten bijvoorbeeld graag uitproberen voordat deze gekocht worden. Dit wil niet zeggen dat plaatsgebonden producten of diensten niet via internet te adverteren zijn. Het effect van plaatsgebonden producten zal echter minder groot zijn.

Gebruiksgemak

Adverteren op internet is relatief gemakkelijk. Wanneer u een bestaande website hebt waarop u producten of diensten verkoopt is het maken van online advertenties simpel. Met behulp van uw computer gaat u op zoek naar een goed bedrijf dat advertenties voor u kan plaatsen. Vervolgens stelt u uw budget vast en ontwerpt u de advertentie. Wanneer u werkt met Google AdWords is het ontwerpen van advertenties niet nodig, het opstellen van een korte tekst over uw product is hierbij voldoende.

Updaten van online advertenties

Voor online advertenties is het vaak erg makkelijk om nieuwe advertenties te maken of advertenties aan te passen. Dit in tegenstelling tot de ‘klassieke’ advertentie methodes. Hierbij moet vaak een heel proces doorlopen worden om nieuwe advertenties te kunnen plaatsen.