Dat veel werknemers onder werktijd op sites als twitter en facebook rond surfen is een publiek geheim. De aantrekking van dit soort sociale sites is zeer groot en biedt bedrijven en instellingen kansen die voorheen onbenut bleven. Intranet 2.0 kan uw organisatie een social network platform bieden waar uw werknemers op een veilige afgeschermde omgeving met elkaar communiceren en ideeën ontwikkelen die ten goede komen van de productiviteit en innovatie.

Jeremy Burton zegt in zijn blog op ZDNet dat: ‘De drang voor de meeste mensen sterker is om rond te hangen op sites als Facebook om in contact te komen met andere en zaken te delen, dan elk moment te besteden aan het ‘productactief zijn’. Werknemers vinden altijd wel een manier om hiermee toch bezig te zijn tijdens werktijden.
De voordelen van een intranet zijn in 2 categorieën in te delen
1. Directe voordelen
2. Indirecte voordelen

Directe voordelen zijn bijvoorbeeld de kosten besparing die u aan het eind van het jaar in het jaarrapport kunt aflezen, indirecte voordelen zijn voordelen zoals het verbeteren van het sociale en moraal gedrag van uw werknemers
Direct zichtbare voordelen
• Kosten besparingen
• Betere relatie met uw klanten dankzij CRM (Customer Relationship Management) waardoor u afzet groter is.
• Meer expertise werknemers door het gezamenlijk ontwikkelen van handboeken etc.
Indirecte voordelen
• Kennisdeling verbeterd doordat werknemers gezamelijk handboeken ontwikkelen.
• Verbeterde interne communicatie
• Verbeterde interne samenwerking
• Verbeterde tevredenheid en dienstverband van werknemers
• Verminderde email lasten.
• Werknemers kunnen vertrouwde netwerken en fora’s aanmaken en geven hen meer controle over de informatie.
• Beveiliging van bedrijfskritieke informatie door een discussie binnen de firewall te houden
• Social networking op het intranet moedigt de werknemer aan om hier ook daadwerkelijk te gaan maken van dit intranet.
Andere voordelen van een intranet zijn
• Technisch superieur product
• Bied multimedia content aan.
• Meer samenwerking op het gebied van kennis door middel van ‘peer-to-peer’ contacts
• Verbetering van R&D als gevolg van brede samenwerking