SEOWaar moet een SEO-tekst aan voldoen? Hoe vaak kun je een keyword herhalen? Hoe zit het met semantiek en waarom moet je ook synoniemen gebruiken? In deze posting over SEO-teksten schrijven, vind je een aantal bruikbare tips.

SEO-teksten schrijven

Recentelijk mocht ik een tekst beoordelen, geschreven door iemand van een reclamebureau. De tekst was bedoeld voor landingspagina’s van een vernieuwde website voor een dienstverlener. De schrijver had als opdracht van zijn klant om SEO-teksten te produceren. Nadat ik de tekst bekeken had was ik verbijsterd over het resultaat. Het had helemaal niets met SEO te maken. De tekst was geschreven voor een folder. Om er een beetje een SEO-draai aan te geven, was paar keer een keyword in de tekst geplaatst.

Zalig zijn de onwetenden

Helaas zijn er partijen, zoals reclamebureaus, webbouwers en (freelance) tekstschrijvers, die SEO-diensten aanbieden zonder enige kennis van zaken. Verbluffend genoeg rankt het soms ook nog, vooral omdat het om weinig competitieve keywords gaat. “Zie je wel het zijn goede teksten”, krijg ik dan ook nog te horen. Tja, in het land der blinden is éénoog koning, zullen we maar zeggen.

Wat is een goede SEO-tekst?

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld: “Waar moet een goede SEO-tekst aan voldoen?” Deze voldoet tenminste aan de volgende zeven aspecten:

  1. Een duidelijk focus-keyword en onderwerp.
  2. De juiste positie van het focus-keyword in opmaak en tekst van een pagina.
  3. Een effectieve tekststructuur.
  4. Keyword density binnen acceptabele grenzen.
  5. Het gebruik van semantiek en synoniemen.
  6. Voldoende relevante en unieke tekst.
  7. Kwaliteit en meerwaarde voor de bezoeker.

Er zijn nog meer ‘on-page’ regels die van belang zijn voor SEO, bijvoorbeeld de pagina url, outbound links en afbeeldingen met de juiste alt tag. In dit artikel beperk ik me tot de tekst op een webpagina.

Help Googlebot

Met de juiste SEO-tekst help je Googlebot het onderwerp van de landingspagina te bepalen. Wanneer dat gemakkelijk gaat, heb je een voorsprong op de teksten van de concurrenten. Het kan jouw ranking direct positief beïnvloeden.

SEO-teksten: focus-keyword en positie in de tekst

Het focus-keyword is het woord (of woordcombinatie) waarop je gevonden wilt worden. Voor ieder keyword moet een unieke tekst worden geschreven. Meerdere verschillende keywords verwerken in één landingpagina raad ik af. De positie in de tekst waar het focus-keyword wordt geplaatst, is van belang. Net zoals het ‘umfeld’ van de tekst. Niet alleen het focus-keyword bepaalt het onderwerp van je pagina maar ook alle andere aanwezige tekst. Dit versterk je door het focus-keyword tevens te gebruiken in afbeeldingen (alt-tag), pagina-url en outboundlinks.

Het focus-keyword moet in ieder geval genoemd worden in de volgende tekstopmaak elementen:

  • Pagina titel
  • Artikel kop (H1)
  • Eerste alinea
  • Alinea kop (H2)

Plaats het focus-keyword altijd vooraan. Dus als eerste woord in de artikelkop en de paginatitel. Google beoordeelt de tekst bovenaan de pagina als de meest belangrijke tekst. De tekst onderaan een pagina heeft duidelijk minder waarde. De inleiding in de eerste alinea is van groot belang voor het bepalen van het onderwerp van de pagina. Niet alleen voor Googlebot maar ook voor de bezoekers.

Effectieve tekststructuur

De opbouw van de tekst moet voldoen aan een structuur. Dat is minder relevant voor zoekmachines, maar wel voor de conversie. Je kunt daarvoor de PPPP-structuur (picture, promise, prove, push) gebruiken: een techniek die veel wordt toegepast in direct mail. Het is een prima methode om de bezoeker van een landingspagina stap voor stap te verleiden en hem tot actie aan te zetten (AIDA-model).

Keyword density

Een veel besproken onderwerp bij SEO-teksten is de keyword density. Met andere woorden: hoe vaak gebruik je een focus-keyword in de tekst. Meestal wordt dit in een percentage uitgedrukt: keyword ratio. Er zijn verschillende tools die je dat voor je kunnen uitrekenen. Een prima tool is die van David Naylor: tools.davidnaylor.co.uk

De discussie over keyword density in de tekst gaat vaak over de meest optimale verhouding. Te weinig zou de ranking negatief kunnen beïnvloeden. Teveel ook, want dat beschouwt Google als keyword spamming. Mijn advies is: overdrijf het niet. Teveel keywords leest niet prettig en het is niet nodig. Je kunt veel beter een tekst optimaliseren door gebruik te maken van semantiek en synoniemen.

Semantiek en synoniemen

Semantiek en in het bijzonder Latent Semantic Indexing (LSI) werd lange tijd gezien als een belangrijke ontwikkeling op SEO-gebied. Ik wil in dit artikel niet te diep ingaan op semantiek. Erik-Jan heeft daar al eens wat over geschreven: LSI – Het gebruik van semantiek in zoekmachines. In het kort gezegd analyseert LSI het woordgebruik in teksten. De analyse geeft inzicht, welke woorden aan elkaar verwant zijn. Dat zijn meestal woorden die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Het is met LSI mogelijk complete teksten te koppelen aan deze onderwerpen.

Het is voor een SEO-tekstschrijver wel van belang dat hij de semantische afstand tussen woorden kent. In plaats van het keyword eindeloos te herhalen, kun je beter op zoek gaan naar woorden met een kleine semantische afstand en deze in de tekst verwerken. Bijvoorbeeld:

  • Keyword Trein – woorden met een kleine semantische afstand: station, spoor, NS, vertraging
  • Keyword Ferrari: sportwagen, rood, Italië, luxe
  • Keyword Brussel: manneke pis, bonbons, Wallonië, Europees parlement
  • Keyword Reisverzekering: bagage, vakantie, alarmcentrale, polis

Het gebruiken van synoniemen is tevens van belang; het zorgt er voor dat de tekst natuurlijker oogt en prettiger leest.

Zoekmachines passen semantische analyses van teksten toe, om het onderwerp van een tekst te bepalen. Door LSI herkennen zoekmachines of de tekst een natuurlijk en logisch samenhangend patroon volgt. Hierdoor worden onnatuurlijke teksten zoals automatisch vertaalde of overgeoptimaliseerde teksten herkent. Deze teksten krijgen een lagere ranking in de zoekresultaten.

Voldoende relevante en unieke tekst

Een landingspagina moet minimaal uit 300 woorden bestaan. Mijn ervaring is dat bij competitieve keywords dit aantal te laag is. Zelf geef ik de voorkeur aan ongeveer 500 woorden.

De tekst op een landingspagina moet uniek zijn. Vooral ten opzichte van eigen content. Het kopiëren van teksten van andere websites is meestal zinloos. Ook is het niet toegestaan vanwege auteursrechten.

Kwaliteit en meerwaarde voor de bezoeker

‘Content is king’ Een gevleugelde uitspraak, maar een waarheid als een koe. Alles draait om de inhoud, zeker bij teksten. Ik zat eens naast iemand tijdens een SEO-presentatie van Onetomarket bij AEGON Bank, mijn account destijds. Tijdens een praatje maakte hij de volgende opmerking: “Het is niet zo moeilijk om op nummer 1 te ranken in Google, je moet gewoon zorgen dat je de beste bent”. Een tekst die zo op een tegeltje kan. Om deze ambitie te kunnen waarmaken, moet je natuurlijk wel weten wat te doen om de beste te worden. Je zou kunnen beginnen met goede teksten op je website. Een kwalitatief goede tekst wordt op meerdere manieren beloond:

  • Door Google die jouw pagina beter laat ranken.
  • Door bezoekers die de gewenste conversie gaan maken.

Een andere bijkomstigheid is dat een goede tekst, jou een backlink of een Tweet kan opleveren.

Samenvatting en conclusie

SEO kun je voor het gemak onderverdelen in techniek, link building en content. Vooral link building en content krijgen in de praktijk te weinig aandacht, omdat het altijd langlopende en arbeidsintensieve trajecten betreft. Het verbaast mij dat bedrijven een vermogen investeren in SEA-campagnes of een SEO traject, maar nauwelijks tijd steken in het optimaliseren van landingspagina’s. Terwijl daar de feitelijke conversie moet plaatsvinden.

Neem jouw landingspagina’s onder de loep en bepaal of ze aan de genoemde zeven aspecten voldoen. Heb je zelf te weinig kennis van de materie of geen tijd? Neem dan een ervaren SEO tekstschrijver in de arm. Een investering met een uitstekende ROI.