Schrijven voor het web

Je kunt een boeiende tekst schrijven die alle lezers overtuigt en bezoekers aanzet tot het doen van een conversie, maar als niemand deze tekst kan vinden heeft het geen nut. Ook kun je een tekst schrijven die helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines en waarmee je op de eerste plaats in de zoekresultaten terecht komt, maar als een bezoeker de website meteen weer verlaat omdat de tekst er onnatuurlijk uitziet, bereik je nog niets.

Wat je wilt is een tekst die én goed vindbaar is in de zoekmachines én lezers aanzet tot verder lezen, het doen van een conversie, etc. Hieronder staan 14 basisregels die de contentspecialisten nastreven bij het schrijven van gebruikers- en zoekmachinevriendelijke content. 

1. Gebruik de taal van je doelgroep
Bepaal voordat je een tekst gaat schrijven voor wie je de tekst schrijft. Hoe ziet je doelgroep er uit? Hoe willen deze mensen aangesproken worden? Probeer hierbij vakjargon te vermijden en spreek de taal van de doelgroep.

2. Verwerk de zoekopdrachten van je doelgroep in de tekst
Wanneer je gevonden wilt worden in een zoekmachine op de voor jou relevante termen, moet je eerst bepalen welke termen (keywords) dat zijn. Welke zoekopdrachten gebruiken de mensen uit jouw doelgroep? Zoeken ze bijvoorbeeld op tijdschrift, magazine of glossy? Zijn ze op zoek naar een nieuwe afwasmachine of een nieuwe vaatwasser?

3. Schrijf onweerstaanbare titels
De titel van je tekst is de eerste en misschien wel enige indruk die je achterlaat bij een bezoeker. Wanneer je titel geen interesse wekt, is de kans groot dat een bezoeker je pagina meteen weer verlaat. Hetzelfde geldt voor de eerste zin van je tekst.

4. Geef een korte samenvatting in de eerste alinea
Internetgebruikers zijn erg ongeduldig, dus zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar je tekst over gaat en waarom iemand door moet lezen. De eerste regels van je tekst moeten antwoord geven op de belangrijkste vragen van de lezer: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dit is ook van belang voor RSS feeds die alleen de eerste alinea van een blog post of artikel laten zien.

5. Vermeld je USP
Wil je bezoekers aanzetten tot het doen van een conversie? Vergeet dan niet om je USP (Unique Selling Point) te vermelden in de tekst. De kans is erg klein dat jij de enige leverancier van een product of dienst bent en het is dus heel erg belangrijk om duidelijk te maken aan een bezoeker waarom hij of zij voor jou moet kiezen. Ben je sneller, goedkoper, betrouwbaarder, of professioneler dan je concurrenten? Laat het je bezoekers weten!

6. Zorg voor voldoende content
Zoekmachines zijn dol op content. Zorg dus voor voldoende content op je website. Hoeveel tekst “voldoende” is hangt onder andere af van het onderwerp, de content van je concurrenten en de populariteit van je website. Extra content biedt je de mogelijkheid om het keyword vaker te verwerken in de tekst en je kunt zo op meer long-tail termen scoren in de zoekmachines. Daarnaast levert interessante content natuurlijk een meerwaarde op voor je bezoekers. 

7. Schrijf unieke teksten
Elke pagina van je website heeft een eigen onderwerp en verdient dus ook een unieke tekst die goed aansluit bij dit onderwerp. Zoekmachines hebben filters die pagina’s waarvan de tekst te veel op elkaar lijkt uit de index filteren. Pagina’s die min of meer gelijke tekst bevatten, voegen immers niets toe aan de gebruikerservaring van de bezoekers van deze zoekmachines.

8. Zorg voor een goede keyword dichtheid
Om een zoekmachine ervan te overtuigen dat een tekst over een bepaald onderwerp gaat, is het belangrijk dat dit woord voldoende in de tekst aanwezig is. Gebruik het dus een paar keer door de tekst heen, maar maak je niet schuldig aan keyword stuffing: het te pas en te onpas invoegen van het keyword. Dit stoort niet alleen de lezer van je tekst, maar kan er ook voor zorgen dat zoekmachines de tekst overgeoptimaliseerd vinden.

9. …en voor een mooie keyword spreiding
Zoekmachines proberen menselijke bezoekers na te bootsen en bepalen het onderwerp van een pagina door te kijken naar de onderdelen van een tekst die voor menselijke bezoekers ook het meeste opvallen. Probeer het exacte keyword dus te verwerken in bijvoorbeeld: titel van je tekst, tussenkopjes, links, etc. Zoekmachines gebruiken meestal de meta-description in de zoekresultaten dus zorg ervoor dat ook hier een goede tekst staat met daarin het keyword.

10. Gebruik variaties op je keyword
Gebruik in je tekst ook andere varianten van het keyword: enkelvoud, meervoud en veelgebruikte synoniemen. Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van deze varianten en zo versterk je de relevantie van je tekst voor het keyword.

11. Leg accenten (met mate)
Door het gebruik van een < strong >-Tag kun je nog iets meer nadruk leggen op het onderwerp van je tekst. Zorg er wel voor dat je dit heel spaarzaam doet en alleen bij de belangrijkste woorden in je tekst.

12. Laat zien wie je bent en bij wie je hoort
Door in je tekst te linken naar andere pagina’s over hetzelfde onderwerp laat je aan de zoekmachine zien bij welke “community” je hoort. De linktekst die je hierbij gebruikt is erg belangrijk, omdat de zoekmachine door deze tekst weet wat het onderwerp is van de pagina waar naartoe wordt gelinkt. Probeer dus te linken met het keyword: lees meer over [keyword] en niet met “klik hier” of “lees meer”.

13. Houd rekening met de leesbaarheid van online teksten
Mensen lezen teksten op het web anders dan op papier. Lezen vanaf een beeldscherm is vermoeiend en gaat gemiddeld 25% langzamer dan lezen van papier. Daarom lezen veel mensen niet hele pagina’s, maar scannen ze een tekst. Verhoog de leesbaarheid van grote stukken tekst door korte, bondige zinnen, tussenkopjes en overzichtelijke lijstjes te gebruiken.

14. Eindig met een call to action
Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk om goed in je achterhoofd te houden wat je van de bezoeker wilt. Stel, je behaalt een top tien positie in een zoekmachine en er komen veel bezoekers op je site. Omdat je een goede titel hebt bedacht en een interessante tekst hebt geschreven, klikken de bezoekers niet meteen weer weg, maar blijven ze hangen. Wat wil je dat ze nu doen? Informatie aanvragen? Een boeking doen? Een reactie plaatsen? Stimuleer ze dan via een call to action en zorg ervoor dat duidelijk is op welke manier ze actie moeten ondernemen.

Volg deze schrijftips en overtuig bezoekers én zoekmachines met je teksten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *