Toenemende populariteit radioportals

In het onderstaande artikel dat op 21 september 2007 op www.emerce.nl stond wordt onze radioportal www.portal.fm genoemd.

Het luisteren naar online radio via radioportals is populair. Eén van die portals noteerde deze week een record. Op één dag werden op Nederland.fm meer dan 200.000 streams gestart.

Iets minder dan 20 procent van het totaal aantal radiostreams wordt gestart via een portalsite. Voorbeelden van zulke sites zijn Nederland.fm, Portal.fm en Kabelradio.nl.

Dat percentage van twintig procent is nog aan de lage kant, denkt Jim Souren van Nederland.fm. “Wij zien ook cijfers van radiozenders. Bij sommige grote stations komt nu 25 procent van de streamstarts alleen al van onze site af. En hoe kleiner en onbekender het station hoe groter ons aandeel.”

Deze week haalde Nederland.fm een record. Op woensdag werden op één dag iets meer dan 212 duizend streams opgestart via de portal. Het aantal unieke gebruikers ligt een stuk lager dan dat aantal streams, omdat gebruikers meestal verschillende streams opstarten.

Een portalsite met daarop tientallen radiostations, die gebruikers kunnen aanklikken waarna een stream start. Erg ingewikkeld lijkt het niet, om zo’n site op te starten. Waarin onderscheidt een site als Nederland.fm zich? Oprichter Souren: “Het zit hem volgens mij in het bedieningsgemak.” Mensen luisteren volgens hem niet de hele dag naar één radiozender. “Ruim 80% van onze sitegebruikers heeft vier favoriete radiozenders waarnaar zij wisselend luisteren, gedurende de dag en week.” Souren omschrijft het portalprincipe: “Bij ons is een ander radiostation slechts één klik weg en hoeft men niet weer een ander internetadres te zoeken en in te typen.”

Jumpstyle
Een van de meest populaire zenders bij Nederland.fm is op dit moment Jumpstyle Radio. Het kanaal is vorige maand aan de selectie van zenders toegevoegd, en staat nu al in de top-10 met meest beluisterde radiozenders.

De radioportal verdient geld aan banners en statistieken die worden verkocht aan radiostations. Soeren: “Met behulp van onze statistieken kunnen we bijvoorbeeld uitzoeken wat het profiel is geweest van een luisteraar van een radiocommercial. Ook het gedrag van luisteraars is goed te meten. Hoe lang blijven ze luisteren, op welke moment ‘zappen’ ze naar een ander station: dat zijn zoal zaken die wij inzichtelijk kunnen maken.

Nederland.fm is pas geleden ook in België gestart (Belgie.fm) en binnenkort volgen een Duitse, Franse en Deense variant.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *