Web 2.0? ..er is toch maar 1 internet?

Op internet wordt er in weblogs nogal gesproken over het fenomeen “web 2.0″. Marketeers vinden het een geschikte term, maar wat betekent het nu precies en wat moet u er mee als ondernemer/manager?

Web 2.0 betekent niet dat er een nieuw netwerk aangelegd is waar een ander internet op draait. Het is een marketingterm voor de manier waarop content tot stand komt. Web 1.0 bestond uit computers die informatie aanboden, Web 2.0 bestaat uit informatie die betekenis krijgt door mensen.

Heel simpel wil het zeggen dat er bij Web 2.0 informatie wordt aangeboden en dat mensen hierbij in discussie met elkaar gaan om de waarde van deze informatie te bespreken. Een voorbeeld is een weblog: Ik schrijf een bericht en u kunt direct een reactie plaatsen (zonder tussenkomst of censuur). Sommige websites gaan nog een stap verder en laten bijna alle content plaatsen door de gebruikers, de bezoekers.

Bekende web 2.0 websites zijn: Wikipedia.org (iedereen kan zo maar artikelen in de encyclopedie bewerken en toevoegen), YouTube (snel je eigen video’s uploaden), Marktplaats (je eigen advertenties plaatsen), MySpace (online met je vrienden netwerken) en ook Ebay, Flickr, Xing/OpenBC, Hyves, MSN, Firefox, Last.fm, ga zo maar door.

Wat kan ik hier nu mee als bedrijf?

Hoewel er geen eenduidig antwoord voor is, zult u als bedrijf meer uit handen moeten geven aan uw klanten/belangstellenden om klaar te zijn voor de volgende generatie marketing. Marketing is namelijk steeds meer aan het groeien naar een dialoog in plaats van een monoloog. Marketing wordt een conversatie. Een conversatie met uw klanten om te discussiëren over de merkontwikkeling, nieuwe producten laten beoordelen, aanhoren waar de ‘pijntjes’ liggen van de klant en hier op inspelen. Dat kan allemaal op uw website gebeuren. Door de technologische ontwikkelingen wordt het ook steeds goedkoper om dit uit te voeren.

User generated content is de verschuiving van B2C naar C2B. (qua content)

Nog eens opgesomd. Wat zijn voor u voordelen van ‘user generated content’ op uw website?

  1. De doelgroep voelt zich prettig bij uw merk en praat hier zowel online als offline over met hun netwerk.
  2. Er komt extra traffic op gang, grotere naamsbekendheid.
  3. De mening van de doelgroep wordt geopenbaard en biedt waardevolle marketinginformatie over de beleving van de producten. Nieuwe ideeën zullen ontstaan door te luisteren naar de ‘pijn’ van de consument, zelfs als hier grove taal bij wordt gebruikt.
  4. Uw doelgroep verzint nieuwe producten die gebruikt kunnen worden. Consumenten vertellen hoe het product er uit moet gaan zien en wat er verandert/verbeterd aan moet worden, waardoor zij het zouden kopen. Een ideale testgrond om uw nieuwe ideëen te bespreken met uw doelgroep.

Niet elke organisatie kan even ver gaan met UGC, maar wel kan elke organisatie het toepassen om zo waarde te creëren voor zowel u, als uw doelgroep! Bij deze nog enkele voorbeelden van merken die iets moois doen met UGC:

  • Dove laat consument tv-commercial maken:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *