Google-pagerank

Welke SEO mythes kloppen nou eigenlijk?

SEO mythes zijn van alledag. Iedere dag wordt er tenslotte wel iemand wakker met de gedachte: ik wil wat aan mijn website gaan doen, zodat deze mij meer oplevert. En word je er niet letterlijk mee wakker, dan word je wel wakker geschud door een kennis, collega of concurrent. De wereld die de doe-het-zelf SEO’er dan betreedt, is er niet één zonder valkuilen en risico’s. In dit artikel ontkrachten we vijf belangrijke mythes waar je als beginnend SEO’er voor moet waken, en leggen de specialisten van Yargon je uit waarom een professionele blik soms niet kan ontbreken.

Iedereen die op eigen houtje aan SEO begint, zal waarschijnlijk als eerste het internet op gaan voor informatie en een stappenplan. Toch is dat niet altijd een garantie voor succes.

Het internet levert een overweldigende hoeveelheid informatie, maar lang niet alles daarvan is relevant voor jou. Veel SEO methoden gaan voor verschillende soorten websites op, maar er zijn ook specifieke dingen waar je rekening mee moet houden. Iemand met een webshop zal bijvoorbeeld aan andere dingen moeten denken dan iemand die een blog bijhoudt. Wat je ook doet, zet altijd de beleving van je bezoekers voorop. Dat doet Google namelijk ook. En geloof niet te snel alle informatie die je online tegenkomt.

SEO mythe 1: Hoger scoren in Google met één druk op de knop

Dat je niet alles moet geloven wat je hoort of leest, illustreert ook Matt Cutts (hoofd van het Google webspam team) in één van zijn meest recente filmpjes.

‘Wees vooral niet bang om voor jezelf te denken’, benadrukt hij. Het ‘groepsdenken’ komt volgens hem tegenwoordig vaak voor, bijvoorbeeld op webmaster discussie platforms en andere fora. Massaal roepen wat op dit moment echt dé manier is om hoger te scoren in Google, levert volgens Cutts weinig op. ‘Een half jaar later is het: het vorige is nu achterhaald, nu moet je echt gastbloggen om goed te scoren! Ik zie het een beetje als mensen die een methode hebben gevonden om veel geld te verdienen: zij zijn bezig met het geld verdienen en ze besteden hun tijd niet aan het rondvertellen over deze methode.’ Laat je dus niet te gemakkelijk verleiden door mensen die denken te weten hoe Google scores bepaalt. Heb je een methode gevonden die voor jou iets oplevert, dan weet jij waar je je op moet concentreren!

Eén van de bekendere SEO mythes daarbij is volgens Cutts dat er complete (software)pakketten beschikbaar zijn die er zogenaamd in één keer voor zorgen dat jij super goed scoort. De websites waarop dit aangeboden wordt beloven jou dat je met dat ene pakket naar de eerste plaats in Google schiet, waardoor je enorme hoeveelheden geld zal gaan verdienen. Echter, wanneer je het internet opgaat en een idee krijgt van hoe veelomvattend SEO eigenlijk is, zul je al snel beseffen dat niet iedere oplossing geschikt is voor elk probleem. De ene website is de andere niet. Er zal dus ook geen universeel pakket zijn dat aan ieders eisen voldoet. Wat dus wel te doen als je je SEO goed geregeld wil hebben en je dit niet (deels) zelf kunt? Ga dan in zee met een professioneel bedrijf. Hier heb je de garantie dat er echte mensen met jouw website aan de slag gaan en ze zullen je ook uit kunnen leggen waar de resultaten vandaan komen. Zij kunnen je een realistisch beeld geven van de te behalen resultaten en dat is tenslotte wat je nodig hebt als ondernemer.

Bovendien is de wereld van SEO veranderlijk en continu in beweging. Wat vier jaar geleden zorgde voor een hoge score in Google, is nu achterhaald. Het is dus verstandig om niet teveel te vertrouwen op aanbiedingen die vallen in de categorie ‘te mooi om waar te zijn’.

SEO mythe 2: Veranderingen in Google zodat je meer advertenties koopt

Een ander voorbeeld van SEO mythes die rondgaan, is dat Google zogenaamd veranderingen in de werkwijze zou doorvoeren om ervoor te zorgen dat je meer advertenties koopt. Adverteren in Google zou zogenaamd je organische ranking omhoog helpen. Kortom: wanneer je Google ‘betaalt’ door Google Adwords advertenties te kopen, zou Google er automatisch voor zorgen dat je website organisch ook beter scoort.

Ook dit is echter een gerucht dat Matt Cutts graag de wereld uit helpt. ‘Google zet deze veranderingen en aanpassingen in werking, niet om ervoor te zorgen dat je meer advertenties koopt, maar om de bezoekers en gebruikers tegemoet te komen. ‘Happy users are loyal users’. Wanneer gebruikers bij hun eerste bezoek tevreden worden gesteld zullen ze vaker terugkomen en dat is waar we naar streven. Het kopen van advertenties zorgt er niet automatisch voor dat je ranking omhoog gaat, maar het zorgt er aan de andere kant ook niet voor dat je ranking omlaag gaat.’

SEO mythe 3: Hoge PageRank = hoge score in Google

Google-pagerankUiteraard kunnen ook de experts van Yargon meepraten over SEO mythes. SEO & Content manager Susan Dullink: ‘Een grote SEO mythe is bijvoorbeeld dat de PageRank heel veel zegt over de posities in Google. Kort gezegd houdt het in dat veel mensen denken dat een hoge PageRank een belangrijke rankingfactor is. Heb je een hoge PageRank, dan zul je ook hoog scoren. De focus ligt dan vaak ook nog op de PageRank en om deze te verhogen. Dit wordt veelal geprobeerd met extra linkbuilding, aangezien de PageRank wordt berekend aan de hand van links.’ Wat Susan hier uitlegt, is ook door collega campagnemanager Rick Reinders uitvoerig omschreven in zijn artikel over PageRank.

Maar als een hoge PageRank je niet automatisch aan een hogere score helpt, wat is dan wél de oplossing? Susan geeft aan dat Google veel andere rankingfactoren heeft die uiteindelijk van groter belang zijn dan alleen de PageRank. ‘Ik zou dan ook iedereen aanraden om je daarop te focussen. Dan denk ik aan bijvoorbeeld de websitestructuur, de content, de techniek en de populariteit op sociale media. Weet je niet hoe je dit het beste kunt aanpakken, dan kan een specialist als Yargon je zeker helpen.’

SEO mythe 4: Véél linkbuilding zorgt voor hoge score in Google

Het belang van linkbuilding is dan ook een tweede, aansluitende mythe. ‘Men denkt nog vaak dat veel linkbuilding heel goed werkt om hoger te scoren in Google’, aldus Susan. ‘Men denkt dan dat het niet om de kwaliteit, maar vooral om de kwantiteit van de links gaat. Kortom: hoe meer links, hoe beter. Dit is echter helemaal niet het geval! De kwaliteit is namelijk veel belangrijker: zijn de links relevant, heeft de betreffende website voldoende kwaliteit?’

Linkbuilding is dus niet helemaal irrelevant. Zo stelt Susan: ‘Linkbuilding kan dus nog wel zin hebben, maar dan wel als er echt gefocust wordt op de kwaliteit van de links. Daarnaast blijft het belangrijker om je te concentreren op het opbouwen van populariteit op andere manieren, zoals het gebruik van social media en het inzetten van blogs.’

SEO mythe 5: 5% keyword density zorgt voor hogere score

Deze vijfde belangrijke mythe die nog steeds voor velen als leidraad geldt, is het belang van keyword density. Voor veel mensen (vooral beginners) staat de term SEO gelijk aan ‘zoekwoorden’. Zij denken dat als ze de belangrijke zoekwoorden maar vaak genoeg gebruiken, dat ze vanzelf hoger gaan scoren.

Karel Geenen, SEO-expert en tevens directeur van Yargon, komt deze mythe nog vaak tegen. ‘Het is zogenaamd belangrijk dat een zoekwoord een bepaald aantal keer op een pagina voor moet komen. Dit aantal wordt uitgedrukt in een percentage en heet keyword density. De ‘ideale’ keyword density volgens de mythe is dat 5 procent van de woorden moet bestaan uit het zoekwoord. Dit betekent dus dat van elke 100 woorden er 5 het zoekwoord moeten zijn. Dit is onzin.’

Hoe moet het dan wel: De gouden tip!

Teksten die wemelen van de zoekwoorden zijn dus niet per definitie goed voor je website. Ze worden minder goed te begrijpen en de zoekwoorden zullen gaan afleiden van de interessante en nuttige informatie die nog wél in je tekst te vinden is.

De tip van Karel is dan ook: ‘Schrijf voor je bezoekers! Schrijf een tekst waarmee je iemand kunt overtuigen. En probeer met een pagina een zoekvraag te beantwoorden. Zo goed mogelijk. Sterker nog, degene die dat het beste doet scoort meestal het hoogst. Hierbij kijk je niet naar hoe vaak een zoekwoord voorkomt in de tekst. Wanneer je de zoekvraag goed beantwoordt, komt het zoekwoord automatisch voldoende voor in de tekst.’

Gratis SEO Quickscan voor jouw 5 SEO Quickwins

Uiteraard kunnen onze specialisten samen tot een lijst mythes komen die vele malen langer is dan deze. Juist omdat de wereld van Google en SEO blijft veranderen, zullen er ook steeds meer mythes bijkomen en bepaalde SEO methodes zullen in waarde verminderen. Wil je beginnen met SEO voor je website, dan is het dus niet altijd gemakkelijk om te bepalen bij welke methodes jouw website het meest gebaat zal zijn.

Om je alvast op weg te helpen, bieden we jou de mogelijkheid om een gratis en vrijblijvende SEO Quickscan te laten doen. Hoe werkt het? Jij vult de URL in van de website die nagekeken moet worden, en wij laten onze scan erop los. Jij krijgt vervolgens van ons een rapport met vijf ‘Quickwins’, waar je gelijk mee aan de slag kunt. Daarna nemen we telefonisch contact met je op om je aan te geven waar je verbeterpunten liggen, en kunnen we je een aantrekkelijk voorstel doen dat is afgestemd op jouw wensen en jouw product. Online groeien doen we samen!

Bron: Lianne-Bleumink-Spin, Yargon

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *